PROGRAM RAKAN ALAM SEKITAR PERINGKAT PARLIMEN P188 SILAM

Ogos 1, 2009 at 10:45 am | Dikirim dalam Uncategorized | Tinggalkan komen

PROGRAM RAKAN ALAM SEKITAR PERINGKAT PARLIMEN P188 SILAM

Julai 24, 2009 oleh silamgemilang

PROGRAM RAKAN ALAM SEKITAR PERINGKAT PARLIMEN P188 SILAM

Tarikh : 23hb / Julai / 2009            Tempat Dewan Sri Budiman SMK Agaseh, Lahad Datu.

Perasmian Oleh : YB. Tuan Haji Salleh Bin Haji Kalbi, Ahli Parlimen Malaysia Merangkap

Duta Keamanan PBB

 IMG_3433IMG_3352IMG_3373IMG_3360IMG_3389

LAHAD DATU- Program ini disempurnakan oleh YB. Tuan Hj. Salleh Haji Kalbi, Ahli Parlimen Malaysia, P188 Silam merangkap Duta Keamanan PBB beliau berkata; Setiap rakyat perlu mempunyai rasa tanggungjawab untuk menjaga kebersihan alam sekitar. Perubahan cuaca yang ekstrem, yang ada kaitan dengan fenomena cuaca luar biasa, kawasan pesisir pantai yang semakin terancam, pencairan glasier, peningkatan kandungan asid di dalam air laut, gelombang panas dan perubahan tabii’ haiwan dan tumbuh-tumbuhan adalah tanda-tanda amaran pemanasan global. Pembakaran bahan api fosil yang berlebihan untuk menghasilkan tenaga menyebabkan peningkatan pelepasan karbon dioksida ke atmosfera yang turut menyumbang kepada pemanasan global.

Program Rakan Alam Sekitar peringkat Parlimen P188 Silam bertujuan memberi kesedaran alam sekitar disetiap lapangan masyarakat hingga ke akar umbi. Rasa tanggungjawab dikalangan masyarakat untuk bertindak dan mengambil bahagian dalam menjaga alam sekitar. Masyarakat umum perlu melaporkan atau aduan kepada Jabatan Alam Sekitar jika berlaku pencemaran yang boleh merosakkan pemandangan.

Keadaan persekitaran kita semakin berubah. Walaubagaimanapun, situasi ini boleh diperbaiki sekiranya peka dan prihatin terhadap isu pemanasan global dengan mengamalkan amalan mesra alam bagi menjamin kelestarian alam untuk generasi akan datang.

Amalan menjaga kebersihan merupakan satu tuntutan agama Islam. Oleh itu, setiap individu memainkan peranan untuk menjaga kebersihan Bandar supaya keindahan dan keceriaan dapat di adaptasi secara optimum. Pelbagai kempen telah diadakan seperti gotong royong perdana,ceramah dan program Rakan Alam Sekitar. YB. Salleh berkata; Pelancong yang datang ke Silam akan merasa selesa,senang dan akan mengkhabarkan kepada rakan-rakannya bahawa keindahan Silam sebagai pusat Bandar pelancongan amat bersih dan mempunyai udara nyaman.Matlamat ini mudah tercapai jika setiap individu memberi  kerjasama padu bagi menjaga kebersihan.

IMG_3397IMG_3403IMG_3450IMG_3410IMG_3411IMG_3412

Seorang pelajar SMK Agaseh bernama Rudy mengajukan soalan kepada Proffesor Dr. Selmijah Shurif dari UKM berhubung penjagaan alam sekitar. Selmijah berkata ; penerapan nilai-nilai murni dan kempen-kempen kebersihan yang melibatkan institute masjid,sekolah,kampung-kampung  penting bagi mencapai kejayaan Bandar bersih. YB. Salleh berkata; Sebanyak 9 buah sekolah mengikuti pertandingan Rekacipta. Syabas dan tahniah kepada Sekolah Menengah Kebangsaan di Parlimen Silam yang menyertai pertandingan rekacipta dari bahan terbuang dimana Johan dimenangi oleh Sekolah SMK Silabukan dengan membawa pulang cek RM6,000.00.Sekolah yang lain masing-masing menerima RM1,000.00 sebagai saguhati. Pengadil bagi pertandingan ini terdiri daripada 13 orang professor Doktor dari UKM yang sedang membuat kajian penyelidikan pembangunan rakyat (PROPER) P188 Silam.

Turut hadir sama Shazly Abd. Rahim Ketua Cawangan Jabatan Alam Sekitar, Cawangan Tawau, Proffesor Dr. Musa ahmad Dekan Fakulti Sains dan Teknologi UKM dan seramai 13 orang professor Doktor dengan kepakaran masing-masing, Murukesu A/L M. Margapandu Pengetua SMK Agaseh, Jabatan kerajaan Persekutuan dan negeri dan pelajar-pelajar serta orang ramai.

 

ARMENDRAH ABDUL RASHID

Penganalisis

Tinggalkan Komen »

RSS feed for comments on this post. TrackBack URI

Tinggalkan komen

Create a free website or blog at WordPress.com.
Entries dan komen feeds.